Wróć do strony głównej

EUROVELO W REGIONIE

Czym jest EuroVelo?

Wyobraźcie sobie jedną z najbardziej niesamowitych tras rowerowych, wiodących przez Europę do innych krajów, ich kultury, przyrody i zabytków. EuroVelo to koncepcja, która urzeczywistnia tę wizję, włączając w nią kujawsko-pomorskie.

Inicjatorem i menadżerem inicjatywy jest Europejska Federacja Cyklistów z siedzibą w Brukseli. W 2019 roku, w ramach projektu "ECO-CICLE - European network for the promotion of cycle tourism in natural areas", zrealizowaliśmy koncepcje wytyczenia europejskich tras rowerowych, biegnących przez województwo kujawsko-pomorskie.

Jak to wygląda w kilometrach

Obecnie EuroVelo liczy 16 tras europejskich, czyli łącznie ok. 45 tysięcy kilometrów. Zgodnie z założeniem, trasy mają w przyszłości osiągnąć 70 tysięcy kilometrów. Szlaki te wyróżnia możliwość oznakowania emblematem EuroVelo, który nawiązuje swoim wyglądem do flagi Unii Europejskiej i stanowi symbol najwyższej jakości w turystyce rowerowej.

 

info

eurovelo

Kujawsko-Pomorskie gotowe na rowerową Europę

Popularność rowerów w naszym regionie nieustannie rośnie. Coraz bardziej kochamy jednoślady, na które chętnie zamieniane są inne środki transportu. Rower to dziś nie tylko jazda do celu - to zwiedzanie, rekreacja, trening - a przede wszystkim: przygoda!

W kujawsko-pomorskim mamy coraz więcej rowerów i coraz więcej ich zapalonych pasjonatów. Szacuje się, że obecnie są jedną z najpopularniejszych form spędzania wolnego czasu.

Działając lokalnie, wciąż dążymy do tego, by tras i możliwości dla rowerzystów ciągle przybywało. W naszym regionie według danych z roku 2018 r. ilość ścieżek zwiększyliśmy o ponad 1000 km, a w ramach projektów europejskich powstać ma kolejne 268 km.

Co wyróżnia trasy EuroVelo?

Warto wiedzieć, że trasy EuroVelo wytyczane są w oparciu o filozofię pięciu wymogów jakości holenderskiej, której autorem jest organizacja CROW. Oznacza to, że każdy element rowerowej infrastruktury musi je spełniać - wszystko po to, by uzyskać status w pełni dopasowanego do oczekiwań użytkowników. Wśród wymogów znajdują się:

  • spójność
  • bezpośredniość
  • bezpieczeństwo
  • wygoda / komfort
  • atrakcyjność

To jeszcze nie koniec! Ponieważ każdy z wymogów musi zostać zachowany na trzech poziomach:

  • poziomu całej sieci tras rowerowych
  • pojedynczej trasy
  • poszczególnych elementów infrastruktury trasy

Jeżeli trasa EuroVelo nie spełnieni choć jednej z wytycznych, jej efektywność komunikacyjna spada, a co za tym idzie - osłabieniu ulega atrakcyjność turystyczna.

JAK WYGLĄDAJĄ KONCEPCJE PRZEBIEGU TRAS?

EuroVelo 2:

(Gniezno) – Inowrocław – Włocławek – (Płock)  
Plan trasy nazywany też “Szlakiem Stolic” określono na ok. 5500 km.

Jak przebiega w Europie?

Trasa prowadzi z zachodniego wybrzeża Irlandii przez Dublin, Walię i Anglię (w tym Londyn), a następnie przez Holandię, Niemcy, Polskę i Białoruś do Moskwy w Rosji.

Jak została wytyczona w Polsce?

W Polsce wytyczono trasę od granicy niemieckiej w pobliżu Warty, przez województwo lubuskie do Poznania w Wielkopolsce. Kolejno prowadzi na wschód przez Gniezno do województwa kujawsko-pomorskiego, przez Inowrocław i Toruń, a następnie wzdłuż Wisły do województwa mazowieckiego przez Płock do Warszawy. Stamtąd trasa ciągnie się wzdłuż Bugu do granicy Polski z Białorusią w okolicy Siemiatycz i dalej wzdłuż wschodniej granicy razem ze szlakiem Green Velo do Puszczy Białowieskiej.

EuroVelo 9:

(Gniew/Kwidzyn) – Nowe/Grudziądz – Bydgoszcz – Żnin – (Gniezno)
Plan trasy nazywanej też “Szlakiem Bursztynowym” określono na ok. 1900 km.

Jak przebiega w Europie?

Trasa prowadzi z Gdańska nad Bałtykiem do miasta Pula na półwyspie Istria w Chorwacji, nad Morze Adriatyckie.

Jak została wytyczona w Polsce?

W Polsce wytyczono i oznakowano trasę od województwa pomorskiego, z Gdańska na południe, do granicy województwa kujawsko-pomorskiego, wspólnie z Wiślaną Trasą Rowerową. Dalszy przebieg zakłada jej poprowadzenie przez Bydgoszcz i Żnin do Gniezna, a stamtąd do Poznania w Wielkopolsce. Następnie prowadzić ma na Dolny Śląsk do Wrocławia, wzdłuż Odry przez Opole do czeskiej Ostrawy. Kolejno przebiegać będzie przez Austrię i Słowenię do Triestu, kończąc w mieście Pula.

A zanim zaproponowaliśmy nasz przebieg EuroVelo...

W grudniu 2019 i w styczniu 2020 przeprowadziliśmy audyt, który objął aż 734 kilometrów dróg pretendowanych do poprowadzenia tras EuroVelo. Łącznie licząc dojazdy do i z trasy, pokonaliśmy ponad 1000 kilometrów. Do audytu wykorzystaliśmy rower elektryczny z kamerą GPS. To on pozwolił nam udokumentować trasę w standardzie full HD dla jej przyszłych użytkowników.

Zgodnie z naszą weryfikacją terenu ok. 360 km dróg okazało się tymi, spełniającymi wymogi EuroVelo. Na niektórych odcinkach możliwy jest wyłącznie jeden przebieg, jednak w większości jest to alternatywa dwóch lub większej ilości wariantów. Co to oznacza? Przede wszystkim większą elastyczność w procesie dalszego rozwoju. Szlaki EuroVelo i Wiślanej Trasy Rowerowej, łączą się w poniższych punktach styku:

  • Bydgoszcz: ul. Sudecka, granica miasta (wspólny przebieg z WTR na północ, lewy brzeg Wisły).
  • Ostromecko: centrum miejscowości przy pałacu (wspólny przebieg z WTR na północ, prawy brzeg Wisły).
  • Solec Kujawski: rynek (jeden z wariantów trasy).
  • Wielka Nieszawka (droga wojewódzka) – (wspólny z WTR przebieg na wschód).
  • Ciechocinek: okolice dawnej warzelni soli (jeden z wariantów trasy).
  • Włocławek (skrzyżowanie ul. Wienieckiej i drogi krajowej nr 91 – wspólny z WTR przebieg na wschód).

Analiza pozwoliła nam na zidentyfikowanie punktów styku z trasami EuroVelo: tras EV2 i EV9 z województwem wielkopolskim.

polska

Kilometry wyzwań jeszcze przed nami!

Budowa dwóch tras EuroVelo o łącznej długości około 200 km to ogromne wyzwanie, które przez cały czas jest przed nami! Do tej pory przeprowadziliśmy audyt odcinków dróg o łącznej długości ok. 67 kilometrów, z których część wymaga budowy, remontu dróg rowerowych czy też zmiany nawierzchni dróg lokalnych. Rowerzyści potrzebują także większych obiektów technicznych: dwóch wysokowodnych kładek pieszo-rowerowych (na Brdzie w Bydgoszczy i Kanale Noteckim w Łochowie), jednej rampy w Bydgoszczy (przy Moście Solidarności) czy kładki na Noteci w Inowrocławiu (przy poprowadzeniu trasy w kierunku Włocławka).

Naszym celem jest także zadbanie o komfort i wypoczynek rowerzystów w trasie. W związku z tym, w planach wciąż znajduje się od 20 do 25 punktów odpoczynku w odstępach ok. 10 km oraz wprowadzenie czytelnego oznakowania dla ok. 200 km tras.

Drodzy Rowerzyści! Dbając o komfort i bezpieczeństwo Waszych przyszłych wypraw przeprowadziliśmy audyt, który pozwoli Wam poznać koncepcje tras EuroVelo w naszym regionie. Serdecznie zachęcamy do szczegółowego zapoznania się z ich przebiegiem.

Kilometry wyzwań jeszcze przed nami!

Budowa dwóch tras EuroVelo o łącznej długości około 200 km to ogromne wyzwanie, które przez cały czas jest przed nami! Do tej pory przeprowadziliśmy audyt odcinków dróg o łącznej długości ok. 67 kilometrów, z których część wymaga budowy, remontu dróg rowerowych czy też zmiany nawierzchni dróg lokalnych. Rowerzyści potrzebują także większych obiektów technicznych: dwóch wysokowodnych kładek pieszo-rowerowych (na Brdzie w Bydgoszczy i Kanale Noteckim w Łochowie), jednej rampy w Bydgoszczy (przy Moście Solidarności) czy kładki na Noteci w Inowrocławiu (przy poprowadzeniu trasy w kierunku Włocławka).

Naszym celem jest także zadbanie o komfort i wypoczynek rowerzystów w trasie. W związku z tym, w planach wciąż znajduje się od 20 do 25 punktów odpoczynku w odstępach ok. 10, oraz wprowadzenie czytelnego oznakowania dla ok. 200 km tras.

Drodzy Rowerzyści! Dbając o komfort i bezpieczeństwo Waszych przyszłych wypraw, przeprowadziliśmy audyt, który pozwoli Wam poznać koncepcje tras EuroVelo w naszym regionie. Serdecznie zachęcamy do szczegółowego zapoznania się z ich przebiegiem.